نام رایج ترین تجهیزات آزمایشگاهی، تصاویر و کاربرد آنها

در هر آزمایشگاه کاربردی چندین نوع تجهیزات برای عملکرد صحیح مورد نیاز است.  در مکان های مختلف اعم از مدرسه، تحقیقات یا آزمایشگاه پزشکی، دستگاه خاصی مورد نیاز است بنابراین، برخی از نام های رایج تجهیزات آزمایشگاهی و عملکرد آنها چیست؟

میکروسکوپ: وسیله بسیار رایجی است که برای مشاهده اجسام کوچک که با چشم غیر مسلح دیده نمی شوند. میکروسکوپ در انواع گوناگون وجود دارد.

لوله آزمایش: لوله ها بسیار پرکاربرد هستند. عموما برای نگهداشتن و ترکیب سایر مواد از آنها استفاده می شود. لوله های آزمایشگاه یک سر بسته و یک سر باز دارند. آنها در سایزهای مختلف یافت می شوند و انذازه استاندارد آنها 18×150 میلی متر است.

شیشه ساعت: وسیله ای پر کاربرد در آزمایشگاه شیمی است. شیشه ای مقعر است برای نگه داشتن مواد، تبخیر مواد مایع و قراردادن مواد کوچک نورد استفاده قرار می گیرد.

کروسیبل: یک ظرف کوچک چینی است. همه این نوع ظروف در آزمایشگاه مورد استفاده نیستند زیرا ممکن است جهت استفاده از مواد داغ بشکنند.

جهت انجام آزمایش‌های علمی از دستگاه‌های آزمایشگاهی استفاده می‌شود و با توجه به کاربرد از ساده تا پیچیده متغیر است. به دلیل اینکه  که آزمایشگاه های مختلف به دستگاه های مختلفی نیاز دارند، برخی از آنها برای همه مشترک هستند.

تجهیزات آزمایشگاهی به ابزار و وسایل مختلفی گفته می شود که در یک آزمایشگاه کاربرد معینی دارد. این وسایل برای استفاده توسط دانشمندان، دانش آموزان، معلمان و حتی پزشکان تعبیه شده است. به عنوان مثال، برخی از دستگاه های آزمایشگاهی علوم برای وزن کردن اجسام، مخلوط کردن و تهیه محلول ها و برخی دیگر برای تمیز کردن ظروف استفاده می شود.

موقع انجام هر آزمایشی، بهتر است مراقب باشید تا آسیب نبینید. برای اطمینان از ایمنی و انجام کافی آزمایش، دانستن نام تجهیزات آزمایشگاهی و کاربرد آنها ضروری است.

تجهیزات آزمایشگاهی چند دسته هستند؟

دستگاه های آزمایشگاهی بسته به کاربردشان به انواع مختلفی تقسیم می شوند. در این مقاله به دسته بندی های تجهیزات آزمایشگاهی و نام آنها می پردازیم.

 ابزارهای تحلیلی: وسایلی هستند که بیشتر در آزمایشگاه‌های تحقیقاتی استفاده می‌شوند.  اغلب این دستگاه ها در تجزیه و تحلیل مواد و ترکیبات مختلف استفاده می شوند. برخی از این ابزارها عبارتند از: طیف سنجی جذب اتمی (AAS)، کروماتوگرافی مایع با کارایی بالا (HPLC)، تعادل، کالری سنج، رنگ سنج، رسانایی سنج و غیره.

ظروف شیشه ای آزمایشگاهی: عموما مواد آزمایشگاهی برای اندازه گیری، لوله گذاری، انتقال، آماده سازی معرف ها و ذخیره سازی هستند. آنها شامل لیوان، بطری، کندانسور/تقطیر، فلاسک، قیف، واشر/خشک کن شیشه، لوله آزمایش، و ویال هستند.

تجهیزات آزمایشگاهی بالینی: ابزار و وسایلی هستند که بیشتر در مناطق بالینی و بیشتر در بیمارستان ها استفاده می شوند. آنها شامل آنالایزرهای خون/گاز، شمارنده سلولی، آنالایزرهای شیمی، آنالایزرهای انعقادی و آنالایزرهای هماتولوژی هستند.

میکروسکوپ: وسیله ای است که برای بزرگنمایی اجسام کوچک استفاده می شود. آنها به پنج نوع، میکروسکوپ استریو، میکروسکوپ مرکب، میکروسکوپ معکوس، میکروسکوپ متالورژیکی و میکروسکوپ پلاریزه دسته بندی می شوند.

تجهیزات بافت شناسی / آسیب شناسی:  وسایلی هستند که به آماده سازی و بررسی بافت ها کمک می کنند. آنها شامل  دمپایی های پوششی، کرایواستات، ایستگاه های جاسازی، لکه برهای اسلاید و پردازشگرهای بافت هستند.

لوازم آزمایشگاهی: شامل پوشاک، دستکش، روکش آزمایشگاهی، مواد شیمیایی، کووت، لوازم تصفیه، برچسب، لامپ و ظروف پلاستیکی است.

بیوتکنولوژی/علم زیستی: شامل فرآیندهایی مانند اسمومتر، الکتروفورز مویرگی، سنتزکننده‌های DNA، الکتروفورز، الکتروفیزیولوژی و الکتروپوراسیون است.

تجهیزات آزمایشگاهی عمومی: شامل حمام ها/سیرکولاتورها، هاضم های بلوکی، سانتریفیوژ، برودتی، خشک کن ها، اتاقک های رشد محیطی، فلومترها، فریزرها، هودهای بخار و کوره ها می شود.

کروماتوگرافی مایع با کارایی بالا (HPLC): این ابزار مقادیر بسیار کمی از حلال ها را تشخیص می دهد و طیف گسترده ای از مخلوط های شیمیایی را جدا می کند. قطعات آن شامل پمپ، انژکتور، ستون، آشکارساز و آنالایزر کامپیوتری است.

کروماتوگرافی گازی: (GC) ابزاری است که برای اندازه گیری مول مواد در یک نمونه مایع یا غلظت قطعات در میلیارد در یک نمونه گازی استفاده می شود. قطعات آن شامل بخش گاز، انژکتور نمونه، ستون و آشکارساز است.

تجهیزات میکروپلیت: این یک ابزار آزمایشگاهی است که برای اندازه گیری واکنش های شیمیایی، بیولوژیکی یا فیزیکی، خواص و آنالیت ها در چاه میکروپلیت استفاده می شود. یک میکروپلیت از چاهک های کوچکی تشکیل شده است که در آنها واکنش های مجزا صورت می گیرد.

آنتی بادی ها / معرف ها: اینها مانند محیط های کشت سلولی، سیتوکین ها، آنزیم ها و مواد بیوشیمیایی هستند.

تجهیزات خلاء: آنها عمدتاً در ساخت کاتدها، پمپاژ آب، جوشکاری، نگهداری مواد غذایی، استریلیزاسیون کاربردی و بسیاری موارد دیگر استفاده می شوند. برخی از قطعات این ابزار عبارتند از دریچه ها، گیج ها، پمپ ها و فیلترها.

پمپ های آزمایشگاهی: پمپ های آزمایشگاهی به دو نوع اصلی پمپ های گیر و جابجایی تقسیم می شوند.

هودها و محفظه های آزمایشگاهی: آنها برای جلوگیری از آلودگی آزمایشگاه توسط دود یا گازهای ناشی از واکنش های شیمیایی طراحی شده اند.

سانتریفیوژها: این دستگاه آزمایشگاهی است که برای جداسازی مایعات، گاز یا مایع بر اساس چگالی استفاده می شود. جداسازی با چرخاندن یک ظرف حاوی مواد با سرعت بالا به دست می آید. نیروی گریز از مرکز، مواد سنگین‌تر را به خارج از کشتی هل می‌دهد.

کروماتوگرافی: این تکنیکی است که برای شناسایی اجزای یک مخلوط استفاده می شود. HPLC و GC همگی از تکنیک های کروماتوگرافی استفاده می کنند.

طیف سنجی: این مطالعه برهمکنش نور با ماده است. ابزارهای مورد استفاده عبارتند از AAS، طیف‌سنجی مولکولی، طیف‌سنجی مادون قرمز، طیف‌سنجی فرابنفش، و تحلیلی اشعه ایکس  . (XRD,XRF)

سیستم های تصویربرداری: به تولید تصویری از اجسام توسط نور روی سطح حساس مانند فیلم ها کمک می کنند.

برچسب زدن: به شناسایی دستگاه ها و نمونه های مختلف در آزمایشگاه کمک می کند.

بنابراین نام تجهیزات آزمایشگاهی رایج و کاربرد آنها چیست؟

به این نام‌ها و تصاویر متداول تجهیزات آزمایشگاهی و کارکردها/کاربردهای مختلف آنها در آزمایشگاه نگاهی بیندازید.

  1. میکروسکوپ

میکروسکوپ یک دستگاه آزمایشگاهی محبوب است که برای مشاهده چیزهایی که خیلی ریز هستند و با چشم غیرمسلح انسان قابل مشاهده نیستند استفاده می شود. انواع مختلفی از میکروسکوپ ها وجود دارد.

یک میکروسکوپ نوری از نورها و یک سری عدسی های ذره بین برای مشاهده یک نمونه کوچک استفاده می کند. از سوی دیگر، یک میکروسکوپ الکترونی از پرتوی الکترون برای تشکیل یک تصویر بزرگ‌نمایی شده استفاده می‌کند و بنابراین، قدرتمندتر است.

  • لوله های آزمایش

این یک نوع معمولی از ظروف آزمایشگاهی است که برای نگهداری و مخلوط کردن مواد مایع استفاده می شود. یک لوله آزمایش انگشت مانند است و یک طرف آن باز است. لوله های آزمایش در اندازه های مختلف تولید می شوند، اما اندازه استاندارد 18 در 150 میلی متر است.

  • شیشه ساعت

شیشه ساعت یک نوع محبوب از ابزار آزمایشگاه شیمی است. این یک تکه شیشه مقعر است که معمولاً برای نگهداری جامدات، تبخیر مایعات و حرارت دادن مقادیر کمی از یک ماده استفاده می شود.

  • کروسیبل

این دستگاه یک ظرف کوچک است که معمولاً با استفاده از چینی ساخته می شود. همه ظروف شیشه ای آزمایشگاهی برای گرم کردن مناسب نیستند زیرا ممکن است برخی از آنها آسیب ببینند یا بشکنند.

با این حال، یک بوته مقاوم در برابر حرارت است و برای حاوی ترکیبات زمانی که تا دمای بالا گرم می شود ایده آل است. علاوه بر این، دارای درپوشی است که حاوی ذرات دود است.

  • فلاسک های حجمی

فلاسک های حجمی یکی دیگر از تجهیزات محبوب آزمایشگاهی شیمی است. این یک نوع ظروف شیشه ای است که برای نگهداری حجم دقیق مایع در دمای دقیق تنظیم شده است. در شیمی برای تهیه محلول های استاندارد و رقت های دقیق استفاده می شود.

اندازه های مختلفی از این فلاسک وجود دارد و معمولاً حجم آن مشخص می شود. بسته به مقدار محلولی که می خواهید تهیه کنید، می توانید از فلاسک حجمی 50 میلی لیتری، 125 میلی لیتری، 250 میلی لیتری، 500 میلی لیتری یا 1000 میلی لیتری استفاده کنید.

  • لیوان (Beaker)

درست مانند لوله های آزمایش، بشر برای ذخیره، گرم کردن یا مخلوط کردن مواد استفاده می شود. فنجان ها استوانه ای شکل با پایه صاف، دارای دهانه و کف گرد نیستند. آنها همچنین در اندازه های مختلف عرضه می شوند

  • مشعل بونسن  (Bunsen Burner)

برای استریل کردن اشیا و گرمایش استفاده می شود. گاز مورد استفاده می تواند گاز طبیعی یا گاز مایع نفتی مانند متان باشد.

  • کاردک

این نوع دستگاه آزمایشگاهی شبیه کاردک آشپزخانه است، فقط به این دلیل که بسیار کوچکتر است. کاردک ها ابزارهای دستی کوچکی هستند که برای برداشتن و انتقال مواد جامد استفاده می شوند. آنها همچنین می توانند برای اعمال درمان های خمیر مانند استفاده شوند.

بیشتر کاردک ها در برابر اسیدها و گرما مقاوم هستند و برای استفاده با طیف وسیعی از مواد مناسب هستند

  • ذره بین

این دستگاه آزمایشگاهی رایج تصویر بزرگنمایی شده ای از یک جسم تولید می کند. این در اصل یک عدسی محدب در یک قاب با یک دسته است.

  1. ترازوی فنری

به آن نیوتن متر نیز می گویند. ترازو برای اندازه گیری وزن جسم با کشش فنر استفاده می شود. از یک طرف از فنر و از طرف دیگر یک قلاب تشکیل شده است.

این قانون بر اساس اصل قانون هوک کار می کند، که بیان می کند که نیروی اعمال شده به یک جسم الاستیک مستقیماً با امتداد متناسب است، مشروط بر اینکه به حد الاستیک نرسیده باشد. این نیروسنج فقط وزن و جرم را اندازه گیری نمی کند.

  1. قطره چکان

قطره چکان که پیپت پاستور ( Pasteur pipette) نیز نامیده می شود، یک لوله شیشه ای یا پلاستیکی کوتاه است که یک طرف آن لاستیکی است. برای رساندن مقدار کمی مایعات در یک قطره در یک زمان استفاده می شود.

  1. سیلندر اندازه گیری

این نوع معمول از دستگاه آزمایشگاهی برای اندازه گیری حجم مایع استفاده می شود. درجه بندی شده است و هر علامت گذاری مقدار یک معرف را نشان می دهد. همانطور که از نام آن پیداست، این ظروف استوانه ای و همچنین باریک است.

  1. دماسنج

همه ما با دماسنج هایی برخورد کرده ایم که اغلب در خانه از آنها استفاده می کنیم. دماسنج های مورد استفاده در آزمایشگاه ها تقریباً مشابه هستند زیرا دمای مواد را نیز اندازه گیری می کنند (نه دمای بدن) و دقت بالایی دارند.

  1. بورت ( Burette)

این قطعه ساده از دستگاه آزمایشگاهی شیمی برای ارائه حجم های شناخته شده یک ماده استفاده می شود. اغلب در طول تیتراسیون استفاده می شود. این یک لوله مدرج بلند است که در انتهای پایینی آن یک میله توقف قرار دارد. محبوب ترین بورت ها انواع 50 میلی لیتری، 25 میلی لیتری و 10 میلی لیتری هستند.

  1. ترازو

جامدات اغلب قبل از استفاده وزن می شوند، زیرا برخی از آزمایش ها به مقادیر دقیقی از مواد نیاز دارند. ترازو برای وزن کردن اجسام استفاده می شود. ترازوهای تحلیلی و بارگذاری بالایی رایج ترین انواع مورد استفاده هستند.

  1. قیف

قیف ها نوع دیگری از دستگاه های ضروری هستند. آنها برای رساندن مواد به ظروف با دهانه های کوچک استفاده می شوند. انواع مختلفی وجود دارد که هر کدام عملکرد متفاوتی دارند، مانند فیلتر، خار و قیف انداختن. قیف های بوشنر و هیرش Büchner and Hirsch)نمونه های خوبی از دستگاه های آزمایشگاهی شیمی آلی هستند.

  1. بطری شستشو

بطری شستشو یک ظرف فشرده با نازل کشیده است. برای شستشوی ظروف شیشه ای و برای استریل کردن استفاده می شود. بطری های شستشو بیشتر از پلی اتیلن ساخته شده اند. بسته به کاری که می خواهید انجام دهید، می توانید آن را با حلال دیگری، به عنوان مثال، اتانول یا آب دیونیزه پر کنید.

  1. انبر

هنگام کار در آزمایشگاه، اغلب باید با مواد شیمیایی، گرما و سایر مواد خطرناک سر و کار داشته باشید. انبر برای گرفتن اجسام مضر و همچنین نگه داشتن رگ های داغ استفاده می شود. هر نوع انبر برای کاربرد خاصی طراحی شده است. نمونه‌های معمولی عبارتند از: انبر لیوان، ابزار و بوته.

  1. آمپرمتر

این تجهیزات را در هیچ آزمایشگاه فیزیک از دست نخواهید داد. آمپرمتر برای اندازه گیری مقدار جریان در مدار استفاده می شود. واحد SI جریان آمپر (A) است.

  • برس برای لوله های آزمایش

لیست دستگاه های آزمایشگاهی ابزاری که برای تمیز کردن استفاده می شود کامل نیست.

برس برای لوله های آزمایش برای تمیز کردن ظروف مانند فلاسک، لیوان و لوله آزمایش استفاده می شود. پس از استفاده، دستگاه باید همیشه تمیز شود و با خیال راحت کنار گذاشته شود.

از چه تجهیزات آزمایشگاهی برای اندازه گیری جرم استفاده می شود؟

ترازو یا ترازو ابزاری است که برای اندازه گیری جرم در آزمایشگاه علمی استفاده می شود. انواع ترازوها تعادل پرتو سه گانه یا تراز الکترونیکی است.

چه تجهیزات آزمایشگاهی برای اندازه گیری حجم استفاده می شود؟

انواع مختلفی از تجهیزات را می توان برای اندازه گیری حجم مایعات مختلف استفاده کرد. این تجهیزات عبارتند از: فلاسکهای ارلن، فلاسکهای فلورانس، سیلندرهای مدرج، لیوان، فلاسکهای حجمی، بورتها و پیپتها.

این مقاله شامل برخی از رایج ترین نام های تجهیزات آزمایشگاهی است. ممکن است اکثر این نام ها برای شما تازگی نداشته باشند. با این حال، برای جلوگیری از استفاده از دستگاه برای هدفی که قرار نیست از آنها استفاده شود، باید کاربرد آنها را بدانید.

آخرین مطالب
با ثبت ایمیل، از جدید‌ترین مطالب با‌خبر شوید !

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

پیمایش به بالا