آزمایش ایمونوگلوبولین‌ ها (IgA، IgG و IgM) چیست؟

آزمایش ایمونوگلوبولین

بدن انسان و سازوکار سیستم ایمنی آن از یک الگوریتم خارق‌العاده پیروی می‌کند، حتی زمانی که سیستم دفاعی بدن ممکن است به‌سرعت قادر به نشان دادن واکنش موثر نباشد، بدن علائم را به‌خوبی گوشزد می‌کند. برای مثال اگر به عفونت مزمن مبتلا شوید یا بیماری‌هایی مانند اسهال یا آلرژی شدید به‌طور پیاپی به سراغ شما بیایند، خود نشان از این است که سیستم ایمنی بدن آن‌چنان که باید، وظیفه خود را انجام نمی­دهد؛ در این زمان پزشک معالج به شما توصیه می‌کند تا آزمایش‌هایی را برای پی بردن به نقص سیستم ایمنی انجام دهید. یکی از این تست‌های مهم، آزمایش ایمونوگلوبولین ها (آنتی­بادی با سه نوع G، A و M) است.  (1)

این آنتی‌بادی‌ها که با نام‌های igA، igG و igM شناخته می‌شوند، نقش موثری در عملکرد صحیح سیستم ایمنی بدن شما ایفا می‌کنند. به‌ بیان دیگر، ایمونوگلوبولین‌های نوع G، A و M در پاسخ به باکتری‌ها، ویروس‌ها و به‌طورکلی میکروب‌ها ایجاد می‌شوند.

پزشک معالج شما می‌تواند پس از انجام آزمایش ایمونوگلوبولین‌ها، با توجه به سطحی که این آنتی‌بادی‌ها در خون دارند‌، ارزیابی خوبی از سیستم ایمنی بدن شما داشته باشد.

با توجه به نوع زندگی انسان­های امروزی، گستردگی دامنه آلاینده­ها، بیماری­هایی که از حیوانات به انسان منتقل می­شوند و حتی بیماری­های موروثی، ضعف سیستم دفاعی بدن اتفاق نادری نیست و ممکن است بدن هریک از ما به آن دچار شود. اگر شما یا اطرافیانتان دچار ضعف در سیستم دفاعی بدن هستید یا نیاز دارید تا درباره آزمایش ایمونوگلوبولین‌ها (IgA، IgG و IgM) بیشتر بدانید، تا انتهای مطلب همراه ما باشید.

نگاهی به مفاهیم igA، igG و igM 

در ابتدا بهتر است تعریفی کلی درباره ایمونوگلوبولین‌ها داشته باشیم. به‌محض ورود یک عامل بیماری‌زا به بدن، سیستم دفاعی آن را شناسایی می­کند. سپس سلول­های سیستم ایمنی با ارسال یک پیام به سلول­هایی که آنتی­بادی را تولید می­کنند، باعث تولید این آنتی بادی­ها می­شوند.

ایمونوگلوبولین‌ها که همان آنتی‌بادی‌های یاد شده هستند، به ویروس یا باکتری متصل و باعث از بین رفتن اثر بیماری‌زایی‌ آن‌‌ها می‌شوند. 

آنتی‌بادی‌های I، M و G، سه نوع از پنج آنتی‌بادی‌ موجود در بدن هستند که در ادامه وظیفه هریک را جداگانه بررسی کرده­ایم.

ایمونوگلوبولین M یا igm

در اولین مواجهه با عوامل بیماری‌زا همچون ویروس­ها یا باکتری­ها که بدن را تحت تاثیر قرار می‌دهند، igm سریع‌تر از دیگر آنتی‌بادی‌ها تولید و وارد عمل می‌شود. در واقع igm به‌طور موقت یک لایه دفاعی ایجاد می‌کند تا سیستم ایمنی بتواند زمان بیشتری برای آمادگی با هدف مقابله با عامل بیماری‌زا داشته باشد. پیرو این دفاع موقتی، سطح ایمونوگلوبولین M پس از چند روز کاهش می‌یابد و سایر آنتی‌بادی‌ها جای آن را می‌گیرند. 

ایمونوگلوبولین G یا igg

این نوع از آنتی‌بادی‌ها سهم زیادی از انواع موجود در خون دارند، به‌طوری‌که حدود ۸٠ درصد از آنتی‌بادی‌ بدن را igg تشکیل می‌دهد. همچنین، این نوع طول عمر بیشتری (تا چندین هفته) دارند و باعث خنثی شدن اثر و از بین رفتن عامل بیماری‌زا می‌شوند. 

لازم به توضیح است که واکسن‌ها برای ایجاد ایمنی طولانی‌مدت در بدن افراد، تحریک تولید ایمونوگلوبولین G را هدف قرار می‌دهند؛ علت نیز به مقدار زیاد این آنتی‌بادی در بدن باز می‌گردد. 

ایمونوگلوبولین A یا iga

یکی از ویژگی‌های بارز iga این است که صرفا محدود به خون نیست. با وجود اینکه این نوع سهمی ۱۵ درصدی دارد، اما علاوه بر خون، در بزاق دهان، اشک و شیر مادر هم یافت می‌شود. همچنین، ایمونوگلوبولین A در مجاری تنفسی و گوارشی هم وجود دارند، چرا که این نواحی در معرض آلودگی‌های هوا و تغذیه قرار دارند.

آزمایش ایمونوگلوبولین برای تشخیص چه بیماری‌هایی موثر است؟

همان‌طور که اشاره شد، این آزمایش برای آگاهی از سطح igm، igg و iga انجام می‌شود. نتیجه‌ای که به دست می‌آید، اطلاعاتی در رابطه با وضعیت سازوکار سیستم ایمنی بدن و نقص‌های آن ارائه می‌دهد.

به‌طورکلی، بالا بودن میزان آنتی‌بادی‌ها نشانه‌های مختلفی دارد که در ادامه به هریک به‌صورت مجزا اشاره شده است.

میزان بالای igm نشانه چیست؟

درصورتی که میزان این آنتی بادی در بدن بالا باشد، می‌توان نشانه‌های زیر را دریافت کرد:

  • مراحل نخست بیماری‌های با منشأ ویروسی مانند هپاتیت
  • روماتیسم مفصلی
  • عفونت‌های انگلی
  • نارسایی یا آسیب‌های کلیوی

میزان بالای igg نشانه چیست؟

بالا بودن آنتی بادی نوع G می‌تواند حاکی از خطر برخی بیماری‌ها، از جمله موارد زیر باشد:

  • عفونت‌ها با منشا باکتریایی و ویروسی مزمن
  • هپاتیت
  • MS

میزان بالای iga نشانه چیست؟

درصورتی که ایمونوگلوبولین نوع A سطحی بیش از حالت نرمال داشته باشد امکان ابتلا به بیماری‌های زیر وجود دارد:

  • رماتیسم مفصلی
  • هپاتیت
  • بیماری IBD یا التهاب روده
  • اعتیاد به الکل که موجب بروز کبد چرب و چاقی خواهد شد

سخن پایانی

میزان سطح آنتی‌بادی‌ها از جمله iga، igg و igm  می‌تواند نشانه‌های مهمی از وضعیت سلامت و کارآمدی سیستم دفاعی بدن نشان دهد. شما می‌توانید برای آگاهی بیشتر در مورد آزمایش ایمونوگلوبولین‌ها (IgA، IgG و IgM)، به وب‌سایت شرکت توسعه کیمیا سعادت مراجعه و در صورت بروز هرگونه پرسش، با پشتیبانی این مجموعه در ارتباط باشید.

آخرین مطالب
با ثبت ایمیل، از جدید‌ترین مطالب با‌خبر شوید !

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

پیمایش به بالا