معرفی کیت LDH و کاربرد آن در آزمایشگاه

تست LDH چیست؟

امروز از کیت LDH برای اندازه‌گیری مقدار لاکتات دهیدروژناز در خون هر فرد استفاده می‎شود. اسید لاکتیک دهیدروژناز در واقع همان آنزیمی است که می‌تواند به سرعت‌بخشیدن برخی از واکنش‌های خاص بدن، کمک کند.

مقدار این آنزیم می‌تواند نشان‎دهنده سلامت یا آسیب به بافت‌های مختلف باشد. به‌ همین دلیل، امروز از کیت ال دی اچ برای بررسی و ارزیابی آسیب‌های واردشده به عضله، استخوان و خیلی از بافت‌ها استفاده می‌شود. در ادامه با ما همراه باشید تا بیشتر درباره این نوع کیت و کاربردهای آن صحبت کنیم.

کیت LDH چیست؟

معرفی کیت LDH

همان‌طور که اشاره کردیم، LDH یکی از آنزیم‌های بدن است که به‌صورت طبیعی در خون وجود دارد. بااین‌حال، مقدار نرمال آن در یک محدوده ثابت قرار دارد و به همین دلیل، برای بافت‌های مختلف مشکل‌ساز نخواهد بود. اگر سطح LDH از حد طبیعی بالاتر برود، می‌تواند نشانه بروز مشکلاتی در بدن باشد.

زمانی که به‌دلیل بیماری یا هر عامل دیگری، به بافت‌های بدن آسیبی وارد شود، سلول‌های آن نسبت به این اتفاق، از خود واکنش‌هایی نشان خواهد داد. یکی از مهم‌ترین واکنش‌هایی که سلول‌ها نسبت به آسیب بافتی از خود نشان می‌دهد، ترشح آنزیم LDH است.

آنزیم‌ لاکتات دهیدروژناز در پی واردشدن آسیب به بافت، به خون و سایر مایعات داخل بدن ترشح می‌شود. این امر سبب می‌شود مقدار آن از محدوده طبیعی خارج شود و بالاتر برود. با توجه به همین موضوع، امروز از تست‌های اندازه‌گیری چنین آنزیمی، برای بررسی آسیب به بافت استفاده می‎کنند.

دقت داشته باشید، آنزیم LDH در خیلی از بافت‌ها و به‌خصوص ماهیچه‌ها، کلیه، کبد و سلول‌های خونی یافت می‎شود. به همین دلیل، درصورت تغییر سطح این آنزیم در خون یا سایر مایعات، می‌توان تشخیص دقیق‌تری از واردشدن آسیب بافتی انجام داد.

این نکته را هم در نظر داشته باشید که معمولا پزشکان صرفا با توجه به نتیجه کیت LDH، به بیماری یا آسیب خاصی پی نخواهند برد. در واقع این آزمایش همراه با سایر موارد تجویزی انجام می‌شود و نتایج کلی آن‌ها، در تشخیص‌های افتراقی به‌کار گرفته خواهد شد.

آشنایی با کاربردهای مختلف کیت LDH

همان‌طور که پیش‌تر اشاره شد، امروز از تست LDH معمولا برای بررسی و ارزیابی واردشدن آسیب بافتی کمک می‌گیرند. در خیلی از شرایط مزمن و حاد، آسیب‌های جزئی و حتی زیادی به بافت‌های مختلف وارد می‌شود که در تمامی آن‌ها، مقدار آنزیم LDH بالا خواهد رفت. به‌طور معمول از چنین آزمایش‌هایی برای بررسی شرایط زیر استفاده می‌شود:

  • بیماری‌های مرتبط با خون مثل آنمی و کم‌خونی
  • مشکلات و اختلالات مرتبط با کبد و بافت‌های مختلف آن
  • بیماری‌ها و آسیب‌های واردشده به بافت ریه
  • با توجه به واردشدن آسیب در حملات قلبی، می‌توان از طریق اندازه‌گیری سطح این آنزیم، به بروز چنین مشکلاتی پی برد.
  • پانکراس از دیگر اندام‌هایی است که می‌توان از کیت LDH برای بررسی مشکلات آن استفاده کرد.
  • در مواردی مثل آنسفالیت و حتی مننژیت باکتریایی، سطح آنزیم LDH تا حدی بالا می‌رود و می‌توان با ارزیابی مقدار آن، به وجود بیماری پی برد.
  • از چنین تستی امروز برای بررسی وجود عفونت‌های شدید نیز استفاده می‌شود.
  • در این روزها، خیلی از پزشکان با به‌کارگیری کیت LDH، به‌خوبی نظارت کافی بر شرایط بیمار دارند. برخی از مشکلات احتمال بدترشدن در گذر زمان را دارد که می‌توان به‌کمک این تست، وضعیت آن‌ها را بررسی کرد. ازجمله چنین مشکلاتی می‌توان به ایدز و دیستروفی عضلانی اشاره کرد.
  • لوسمی، لنفوم، مولتیپل میلوما، ملانوم و سرطان بیضه‌، ازجمله بدخیمی‌هایی بوده که ممکن است مشکلات جدی برای بیمار ایجاد کند. تست LDH در این شرایط، می‌تواند کمک خوبی برای تشخیص و ارزیابی بیماری ارائه کند.
  • علاوه‌بر همه این‌ها، امروز از تست LDH برای ارزیابی نتیجه درمان سرطان‌های مختلف کمک گرفته می‏شود.

نحوه استفاده از کیت LDH و انجام تست آن

معمولا برای انجام این تست، تکنسین از سوزن‌های با گیج نسبتا کم استفاده می‌کند و به‌کمک آن، از ورید بازوی فرد مقداری نمونه خون می‌گیرد. سپس با استفاده از کیت و انجام پروسه‌های مختلف، می‌توان مقدار LDH را در سطح خون بیمار اندازه‌گیری کند.

درصورتی‌که مقدار این آنزیم در سطح خون بالاتر از محدوده طبیعی ثبت شود، می‌تواند نشان‌دهنده وجود آسیب بافتی در بدن باشد. بااین‌حال، تفسیر نتایج به‌دست‌آمده، بسته به شرایط بالینی و تاریخچه بیمار متفاوت خواهد بود.

به این نکته نیز توجه داشته باشید که بالابودن مقدار LDH در خون، همیشه به‌معنای وجود آسیب بافتی و بیماری خاص در بدن نیست. گاهی اوقات مقدار این آنزیم به‌دلیل استفاده از داروهایی مثل آسپرین و همچنین داشتن فعالیت‌ بدنی، بالاتر از حد طبیعی است.

جمع‌بندی

در این روزها برای بررسی وجود آسیب بافتی و حتی برخی بیماری‌های خاص مثل انواعی از سرطان، از کیت LDH برای اندازه‌گیری مقدار این آنزیم در سطح خون استفاده می‌شود. برای چنین کاری لازم است از داخل ورید بازوی فرد، مقداری نمونه خون تهیه شود.

توجه داشته باشید، برای بررسی آسیب در بافت‌های مختلف مثل قلب، مغز، کلیه، کبد و حتی ریه می‌توان از چنین آزمایشی کمک گرفت. البته، برای تشخیص وجود بیماری یا آسیب، حتما باید به شرایط کلی بیمار توجه کرد.کیت LDH

آخرین مطالب
با ثبت ایمیل، از جدید‌ترین مطالب با‌خبر شوید !

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

پیمایش به بالا